2018. április 4., szerda

Tavaszi szünet II.

A szerda reggelünk megint csak nagyon korán kezdődött. Fél 7-kor csörgött az ébresztőm (még iskolába sem kelünk fel ilyen korán, úgyhogy ez most kissé megviselt), fél 8 - 8 között terveztünk elindulni. Persze ez rengeteg idő elkészülni, azonban nem elhanyagolható tény, hogy egyetlen egy fürdőszobánk van, azt használtuk hatan.
Ezen a napon északnak indultunk el, Snæfellsnes-félszigetre. Nagyon sok mindent terveztünk bele a napba, és sokat utaztunk autóval, hogy ezekre a helyekre elérjünk, úgyhogy számomra ez volt a legfárasztóbb nap.
Elsőként egy vízesést szerettünk volna megnézni, aminek már nevét sem tudom. Esélyes, hogy Fruzsiék elmondták valamikor az út elején, de engem lekötött az az információ, hogy ehhez a vízeséshez egy röpke 3 km-es akadálypályán keresztül lehet eljutni. Számomra legalábbis ennek hangzott. Ez azt jelentette, hogy a túra során néhol kisebb patakon kell keresztülmenni, ahol csak a vízből kiálló kövekre lépve lehet elérni, hogy ne merülj bokáig a vízbe, máshol barlangon keresztül vezetett az út. Ezután egy elég erős sodrású folyón kell átmenni úgy, hogy a folyón keresztbetett farönk és a fölötte kifeszített madzag nyújtja az egyetlen lehetséges útvonalat a túloldalra. A folyó túloldalon a hegy oldalában kell valahogy felfelé botorkálni, ott is egy kötélbe kapaszkodva, hogy le ne boruljon az ember. Persze lehet választani a hosszabb útvonalat is a vízeséshez, de az 7 km hosszan kanyarog. Mi a folyóig jutottunk el. Sajnos az a farönk már nem állt a helyén, de erre előzőleg semmi figyelmeztető jelet nem adtak, se a bejáratnál, se a szembejövő turisták. A fiúk nagyon keresték a lehetőséget, hogyan lehetne még átmenni a folyón, de nem volt más járható út, úgyhogy kissé szomorúan, de visszafordultunk. Egyébként szép volt, de nem bántam, hogy nem mentünk tovább, nekem ennyi is elég volt a túrázásból...😃
itt készült el az első
csoportképünk
a barlang

kiálltak a szirtre...én inkább fotóztam.😃

ezen a folyón kellett volna átmenni
Ezután beiktattunk egy másik vízesést, ha már az előző meglátogatása meghiúsult. Ennek neve Barnafossar (foss a vízesés, barna a gyerekek izlandiul), és közvetlenül mellette a Hraunfossar. Mindkettő hatalmas vízesés, iszonyú erővel zúdult lefelé, és olyan erős szél fújt azon a helyen, hogy csak egy kép erejéig mertem elővenni a telefonom, akkor is rángatta a kezemet a szél.
A Barnafoss vízeséshez több történet is kapcsolódik az izlandi mitológiában. Az, amelyik a vízesés melletti táblán is le volt írva szomorú esetről számol be. Két kisfiút otthon hagytak a szüleik, amíg templomba mentek. A gyerekek unatkoztak, és szüleik után eredtek, azonban az utat levágták, és a vízesés feletti kőhídon mentek át. Innen mindketten beleestek a folyóba és megfulladtak. Anyjuk ezután átkot szórt a kőhídra, hogy többé senki nem tudjon átkelni rajta. Nem sokkal később egy földrengés következtében össze is omlott a híd. A hídon, ami ma a folyó felett áll, elég félelmetes átmenni. A korlát inkább a derekunkig ért, mint a mellkasunkig, és oldala nem nagyon van, ráadásul 50 km/h-s szél fújt, úgyhogy nem éreztem magam túlzottan biztonságban rajta.

Szép kék színe volt, balra látszik egy kis "erkély",
ilyenekre lehetett kiállni.
a híd ma
Ezután meg sem álltunk a Kirkjufell-hegyig, aminek magassága igazából nincs 500 méter sem, ellenben a legtöbbet fotózott hegy Izlandon. Ezen kívül még a Trónok harca sorozatban is megjelenik, amit én mondjuk nem láttam, de hátha valaki felismeri.

Innen a tengerpartra mentünk, Skarđsvikre. Útközben megálltunk egy icipici településen, ahol a házak között megpillantottunk apró házacskákat (huldófolk - hidden people), amiket a manóknak szoktak építeni. Az útikönyv szerint (amit Dorka előszeretettel olvas fel folyton) az izlandiak több, mint fele hisz bennük, és megesett, hogy egy út megépítése ellen tiltakoztak a helyiek, mert az megzavarta volna az ott élő manókat és tündéreket.
Három pici kis házikó a domboldalban:)

Következett a Saxhóll kráter (alig volt öt perc felmenni a tetejére, az egész vulkán közel 110 méter magas), aminek tetején újfent akkora erejű széllel találkoztunk, hogy hátra lehetett dőlni és a szél megtartott. A kráter tetejéről lenézve mindenhol síkságot láttunk, meg azt az egyetlen utat, amin eddig eljöttünk autóval.
Fruzsi sétál fel a kráterhez

A következő megálló Arnarstapi települése volt.

Végül lefeküdtem a földre, mert akkora szél volt, hogy már nem esett jól, a fű azonban puha volt, és így már a szél sem próbált felborítani. Nem sokkal később Fruzsi és Dorka is hátulról rám ugorva csatlakozott hozzám, úgyhogy ott pihentünk még egy pár percig, aztán indultunk tovább.

Legvégső megállónk Búđir települése volt, és az ott található picike fekete templom a Búđakirkja, amit az 1700-as évek elején építettek.
Máté fotója a templomról

Valami hihetetlenül varázslatos volt háttérben a havas hegycsúcsokkal, ahogy a "semmi közepén" áll egy kis templom.

belülről

A szerdai napunk így telt, megint késő este értünk haza, hulla fáradtan, viszont csütörtökön nem kellett korán kelni, mert egy sokkal rövidebb túra várt ránk:).